bakamedbea.blogg.se

Mitt stora intresse är att baka så i denna blogg kan ni följa mig genom mitt bak, jag ska ge tips och ideer på hur baket blir ännu bättre och framför allt godare! Jag ska även dela med mig av recept och ge tips på bra redskap. Enjoy!

Torkade rosblad

Publicerad 2013-11-02 12:10:52 i Allmänt,

Mamma hade en bukett med rosor hemma som hon hade tänkt att slänga men jag ville behålla dem och använda dem i bakning men frågan är vad i bakningen som dem kan komma till användning? Tips och idéer tas gärna emot så kommentera gärna! 

Kommentarer

Postat av: Fann

Publicerad 2013-11-10 18:40:46

Så kul att hitta en bakblogg! så himla fin och massor av inspiration.

Jag vet inte o du kan svara på detta, men när jag bakar bullar så blir ALLTID dom så hårda och äckliga. Smakar i princip bara smör.

Jag tänkte att det förmodligen berodde på för mycket mjöl och för lite jästid. Därför bakade jag med inte allt för mycket mjöl (läste att det inte alls behövde vara så mycket mjöl som det står i receptet utan degen ska gärna vara väldigt kladdig i första jäsningen) Gjorde så och lät degen jäsa huur länge som helst, det kändes SÅ bra. Men ändå, blev dem hårda och smöraktiga.

Bullarna får inga mjuka former, utan är stela, vita och kantiga.

Vad beror detta på?
Använder givetvis äkta smör och riktigt fin mjölk och bra mjöl.

Svar: Hej, först och främst måste jag tacka för din kommentar blev otroligt glad. När det gäller dina bullar (jag är ingen expert inom just bröd området) men jag skulle säga att det låter först och främst som att ditt recept är lite konstigt. Jag brukar alltid baka bullar med en fördeg då dem blir saftigare. Över konsumera inte med mjölet och när det gäller fyllningen se till att smöret är ordentligt rumsvarmt och ös på med kanel och socker. Sen kan man fylla bullarna med en mängd olika smaker som mandelmassa och vanilj. Hör gärna av dig om du har några frågor, lycka till!
Beatrice

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Beatrice

Hej vad kul att du har hittat hit! Mitt namn är Beatrice Holmström jag är 20 år och bor i Stockholm. Jag jobbar deltid inom bageri/konditori på en cateringfirma och min stora dröm är att bli konditor.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela