bakamedbea.blogg.se

Mitt stora intresse är att baka så i denna blogg kan ni följa mig genom mitt bak, jag ska ge tips och ideer på hur baket blir ännu bättre och framför allt godare! Jag ska även dela med mig av recept och ge tips på bra redskap. Enjoy!

Godaste morotskakan EVER!!

Publicerad 2013-01-17 17:27:01 i Baka,

Vet inte hur många gånger jag har gjort denna morotkaka, men en sak är säker den är grymt god! Pappa tog med sig en bit till jobbet en gång där den gör succé så nu beställde han en ny och självklart ställer jag upp fast en bit får stanna hemma. Denna gång spritsade jag på glasyren vilket blev finare än att bred ut den, jag är galen i glasyren (i mina ögen är det den som är godast) så jag tripplade mängden philiadepfiaost, egentligen blir den bäst dagen efter men jag orkar aldrig vänta.
 
Här kommer receptet
 
2 ägg
1,5 dl socker
2 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1 tsk kanel
50 g smält smör
2 stora rivna morötter (om dem är jättestora ta ca 1,5 morot)
 
Sätt ugnen på 200 grader
Smörj en springform med smör och tillsätt sedan ströbröd så allt blir täckt.
Skala och grovriv morötterna, vispa ägg och socker vitt och poröst, smält smöret och tillsätt i smeten. Tillsätt de övriga ingredienserna, häll smeten i formen och grädda mitt i ugnen ca 20-25 min tills kakan är gyllenbrun(kakan är klar när provstickan är torr i mitten) och låt svalna.
 
200 g philadelphiaost
30 g rumsvarmt smör
2 dl florsocker
1 msk vaniljsocker
Lite citronsaft efter smak
 
Vispa smör, florsocker, vaniljsocker och citronsaft krämigt och tillsätt osten, vispa tills en len och krämig konsistens. Bred eller spritsa ut glasyren över den avsvalnade kakan, klart!
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: EMELIE

Publicerad 2013-02-05 12:02:36

Hej! jätte fin blogg :)
Kolla gärna in min och säg vad du tycker om min nya header. Hade varit jätte uppsakattat! :)
Ha en bra dag, kram

Svar: Tack snälla vad glad jag blir :)
Beatrice

Postat av: Nora

Publicerad 2013-02-05 15:12:21

Åhh vad gott det ser ut!

Postat av: Emilie

Publicerad 2013-06-18 12:41:16

Hej Beatrice!

Vi har uppmärksammat din blogg tack vare kvaliteten på dina goda recept. Vi skulle bli jätteglada om du ville gå med i hittarecept.se så att vi kan länka till din blogg.

Hittarecept.se är en sökmotor som samlar recept från de bästa svenska bloggarna och sajterna. Flera hundra bloggar har redan gått med och dragit nytta av den trafik vi skickar till deras sajter.

För att gå med behöver du bara följa länken här: http://www.hittarecept.se/ga-med-i-matbloggstoppen

Med vänlig hälsning,

Emilie
Hittarecept.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Beatrice

Hej vad kul att du har hittat hit! Mitt namn är Beatrice Holmström jag är 20 år och bor i Stockholm. Jag jobbar deltid inom bageri/konditori på en cateringfirma och min stora dröm är att bli konditor.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela