bakamedbea.blogg.se

Mitt stora intresse är att baka så i denna blogg kan ni följa mig genom mitt bak, jag ska ge tips och ideer på hur baket blir ännu bättre och framför allt godare! Jag ska även dela med mig av recept och ge tips på bra redskap. Enjoy!

Hallonmousse

Publicerad 2012-10-13 17:09:00 i

 
Första gången jag gjorde en mousse blev den för lös så jag har letat efter en mousse som håller i konsistensen och nu har jag hittat ett recept som var väldigt enkelt och gav ett bra resultat. Receptet är hämtat från en blogg men jag har gjort om det lite. Hela tanken var att göra en kladdkaka och sedan fylla med moussen (den varianten kom ifrån mammas tartor bloggen)men resultatet blev inge bra så därför lägger jag inte upp några bilder på tårtan utan endast på moussen. 
 
Receptet räcker till ett lager mousse med en tårtform på 24 cm.
450 g djupfrysta hallon
En skvätt vatten
1/2 dl socker
1 gelantinblad
3 dl vispgrädde
 How to
Blötlägg gelantinbladet i kallt vatten
Vispa grädden så att den blir fast
Koka upp hallonen med sockret och vattnet en stund
Sila den varma puren så att man får bort kärnorna och tillsätt gelantinbladet, låt puren svalna något vänd sedan ner i grädden, klart!
Ps; eftersom moussen innehåller gelantin så kan moussen bli väldigt fast men då är det bara att röra runt i den så blir den lite lösare.
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Beatrice

Hej vad kul att du har hittat hit! Mitt namn är Beatrice Holmström jag är 20 år och bor i Stockholm. Jag jobbar deltid inom bageri/konditori på en cateringfirma och min stora dröm är att bli konditor.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela