bakamedbea.blogg.se

Mitt stora intresse är att baka så i denna blogg kan ni följa mig genom mitt bak, jag ska ge tips och ideer på hur baket blir ännu bättre och framför allt godare! Jag ska även dela med mig av recept och ge tips på bra redskap. Enjoy!

Chokladtryfflar

Publicerad 2012-10-14 17:07:22 i Choklad,

 
Idag har jag varit på en chokladpralin och tryffelkurs på Medborgarskolan. Kursen pågick i 4 timmar och man lärde sig otroligt mycket men det var så himla kul. Det första vi fick göra var chokladtryffel som jag valde att smaksätta med havssalt och kanel,kardemumma som sen rullades i kakao(jag tycker praliner är godare) man kan smaksätta hur man vill, OM man skulle vilja ha apelsintryffel kokas och reduceras saften av en halv apelsin till hälften och blandas med grädden  
 
Grundsmet
140 g choklad
15 g smör
1,5 dl vispgrädde
1/2 tsk flytande honung
 
Finhacka chokladen och lägg i en bunke
Koka upp gräddeen, tillsätt honung och häll över chokladen, tillsätt smöret i små klickar och låt smälta utan att röra. Blanda försiktigt till en jämn och fin smet. Låt svalna i rumstemperatur och blanda i önskad smaksättning, ställ sen i kylen för att stelna, forma till runda tryfflar och doppa i kakao
Tips; för att det inte ska bli en massa klumpar av kakao lägg kakao i en plastpåse med tryfflarna och skaka om, då blir dem jämt fördelade.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Beatrice

Hej vad kul att du har hittat hit! Mitt namn är Beatrice Holmström jag är 20 år och bor i Stockholm. Jag jobbar deltid inom bageri/konditori på en cateringfirma och min stora dröm är att bli konditor.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela