bakamedbea.blogg.se

Mitt stora intresse är att baka så i denna blogg kan ni följa mig genom mitt bak, jag ska ge tips och ideer på hur baket blir ännu bättre och framför allt godare! Jag ska även dela med mig av recept och ge tips på bra redskap. Enjoy!

Delikat dubbelmaräng med chokladsmörkräm

Publicerad 2012-11-27 18:25:16 i Baka, Choklad,

Igår gjorde jag ett helt nytt recept på äggvitan som blev över från lördagens dessert, det fick bli som små hasselnöts maränger fast dem är ganska mjuka men sega och härliga fyllda med chokladsmörkräm, dem var enkla att göra men framförallt otroligt goda! Beroendeframkallande!!! Dessa påminner lite om macarons till utseendet
Receptet ger ca 25 st
Maräng,
1 dl hasselnötter
2 äggvitor
2 dl florsocker
Smörkräm;
125g rumsvarmt smör
1 dl florsocker
3 msk kakao
 
Tillagning
Sätt ugnen på 175 g och mixa hasselnötterna fint, vispa äggvitorna till ett vitt hårt skum. Sikta i florsocker och tillsätt hasselnötterna, spritsa ut ca 25 klickar på ett bakplåtspapper som är penslat med pyttelite olja. Grädda i nedre delen av ugnen 12-15 min och låt svalna.
Vispa det rumsvarma smöret med siktat kakao samt florsocker till en smidig kräm. Lossa försiktigt marängerna och spritsa en klick kräm på. Dem är godast nybakade men går bra att frysa in eller förvara i en burk.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Beatrice

Hej vad kul att du har hittat hit! Mitt namn är Beatrice Holmström jag är 20 år och bor i Stockholm. Jag jobbar deltid inom bageri/konditori på en cateringfirma och min stora dröm är att bli konditor.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela