bakamedbea.blogg.se

Mitt stora intresse är att baka så i denna blogg kan ni följa mig genom mitt bak, jag ska ge tips och ideer på hur baket blir ännu bättre och framför allt godare! Jag ska även dela med mig av recept och ge tips på bra redskap. Enjoy!

Chokladkola med havssalt

Publicerad 2012-11-14 19:11:36 i Baka, Jul,

Jag har kommit på att jag ska göra kolor att ge bort i julklapp så då tänkte jag att jag måste testa en gång innan, jag valde att smaksätta med choklad och toppa med flingsalt, jag är en salt narkoman och kombinationen choklad med havssalt är gudomlig.
 
Receptet ger ca 60 st
100 g smör
2 dl vispgrädde
3 dl socker
1 dl ljus sirap
1 msk vaniljsocker
1/2 dl kakao
 
Tillagning
Smält smöret i en ganska stor kastrull och tillsätt alla ingredienser utom kakao. Låt koka ca 15-20 min tills temperaturen når 125 grader, om du inte har tillgång till en hushållstermometer kan du göra kulprovet genom att hälla lite smet i ett glas med kallt vatten, om du kan göra en kula är smeten klar. Tillsätt kakao och häll smeten i en form klädd med bakplåtspapper, strö över havssalt och låt svalna tills det går att klippa kolan i bitar, rulla sedan in i bakplåtspapper, förvara kallt!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Beatrice

Hej vad kul att du har hittat hit! Mitt namn är Beatrice Holmström jag är 20 år och bor i Stockholm. Jag jobbar deltid inom bageri/konditori på en cateringfirma och min stora dröm är att bli konditor.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela