bakamedbea.blogg.se

Mitt stora intresse är att baka så i denna blogg kan ni följa mig genom mitt bak, jag ska ge tips och ideer på hur baket blir ännu bättre och framför allt godare! Jag ska även dela med mig av recept och ge tips på bra redskap. Enjoy!

Ljummen chokladbakelse

Publicerad 2012-08-26 19:10:26 i Desserter,

Vad sägs om denna bakelse en regning söndag efter en härlig middag? Inte helt fel, jag älskar denna dessert och till alla choklad älskare är detta en dröm. En varm bakelse med ett hårt skal utan på och inuti en rinnig chokladsmet. Till denna underbara dessert rekomenderas vaniljglass, underbar kombination det varma mot det kalla. Jag brukar göra dessa i silikonformar som man sen bara "ploppar" ut men man kan även göra dem i portionsformar. Om det blir smet över rekomenderas att hälla upp smeten i formar och sen förvara i kylen, blir man sugen på något sött är det bara att ta fram dem och baka av, mycket praktiskt! Man måste använda sig utav choklad med hög kakao halt annars blir bakelsen för söt, orginal namnet är egentligen chokladfondant!
 
Ingredienser för 6 portioner
3 st hela ägg
3 st äggulor
60 g vetemjöl
200 g fin choklad ca 70%
115 g strösocker
200 g normal saltat smör
 
Hur ska man gå tillväga?
Smält chokladen och smöret i vattenbad
Vispa ihop ägg och socker(ej pösigt), häll ner äggsmeten i chokladsmöret och blanda vispa i mjölet
Häll smeten i ungs formar och ställ i kylen minst 30 min före servering
Grädda i ugnen 175 grader i 6-7 min, servera i formarna eller stjälp upp på en tallrik, servera med vaniljglass
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Beatrice

Hej vad kul att du har hittat hit! Mitt namn är Beatrice Holmström jag är 20 år och bor i Stockholm. Jag jobbar deltid inom bageri/konditori på en cateringfirma och min stora dröm är att bli konditor.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela