bakamedbea.blogg.se

Mitt stora intresse är att baka så i denna blogg kan ni följa mig genom mitt bak, jag ska ge tips och ideer på hur baket blir ännu bättre och framför allt godare! Jag ska även dela med mig av recept och ge tips på bra redskap. Enjoy!

Kladdkaka med hallon

Publicerad 2012-09-21 22:16:00 i Baka,

 Idag skulle min pappa och hans sambo ha gäster och då bad pappa mig att göra något till dessert. Jag funderade på om jag skulle göra något med plommon eftersom vi har så enormt mycket i trädgården men nej, det kanske inte är så gott och inte ens jag gillar det, då kom jag på varför inte göra en kladdkaka med hallon från trädgården? Jo, det fick det bli eftersom dem senaste gångerna har jag misslyckat med att göra en då jag har läst fel på receptet, men denna gång blev den grymt god och alla tyckte den var såå god även min lillebror som inte gillar kladdkaka tyckte om den (ett bra omdöme med andra ord) jag dubblade receptet vilket gjorde att den blev lite högre än vad den egentligen ska vara.
 
Ingredienser för 12 personer
200 g smör
4 dl socker
4 ägg
3 dl vetemjöl
6 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
Till servering
Florsocker och vispad grädde med hallon i
 
Tillagning
-Sätt ugnen på 175 grader, bröa en form med löstagbara kanter.
-Smält smöret och låt det svalna, rör samman ägg och socker. Blanda de torra ingredienserna och rör ner blandningen i äggsmeten, tillsätt de smälta smöret och grädda i ugnen ca 25 min. Ytan ska vara hård men kladdig inuti.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Beatrice

Hej vad kul att du har hittat hit! Mitt namn är Beatrice Holmström jag är 20 år och bor i Stockholm. Jag jobbar deltid inom bageri/konditori på en cateringfirma och min stora dröm är att bli konditor.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela